Е – БОЖАНСТВЕНЕ ЛИТУРГИЈЕ

Liturgija 01

БОЖАНСТВЕНА ЛИТУРГИЈА
СВЕТОГА ОЦА НАШЕГА
ЈОВАНА ЗЛАТОУСТА

ПОРЕДАК СВЕТЕ И БОЖАНСТВЕНЕ ЛИТУРГИЈЕ

ПРОСКОМИДИЈА

Свештеник којему предстоји вршење божанственог тајнодејства, дужан је претходно да буде измирен са свима, и да нема ништа ни против кога, и да, колико је могуће, чува срце од злих помисли, да се уздржава од вечера и да бди над собом до времена свештенодејства. А кад настане време, чини уобичајени поклон настојатељу*), улази у храм и заједно са ђаконом врши три поклона.

Онда говори ђакон: Благослови, владико. Свештеник:

Благословен Бог наш, свагда, сада и увек и у векове векова.

Ђакон:  Амин.

Свештеник: Царе небесни,Утешитељу,Душе Истине, који  си  свуда присутан  и  све  испуњаваш, Ризнице добара и Даваоче живота, доћи и усели се у нас и очисти нас од сваке нечи-стоте и спаси, Благи, душе наше.

______

*) У парохијским храмовима врши уобичајени поклон епископу или опископском трону.

Ђакон:

Свети Боже, свети Крепки, свети Бесмртни, помилуј нас. (трипут).

Слава Оцу и Сину и Светоме Духу, и сада и увек и у векове векова. Амин.

Пресвета Тројице, помилуј нас; Господе, очисти грехе наше; Владико, опрости безакоња наша; Свети, посети и исцели немоћи наше, имена твога ради.

Господе, помилуј.   (трипут).

Слава Оцу и Сину и Светоме Духу, и сада и увек и у векове векова. Амин.

Оче наш који си на небесима, да се свети име твоје, да дође царство твоје, да буде воља твоја и на земљи као што је на небу; хлеб наш насушни дај нам данас; и опрости нам дугове наше као што и ми опраштамо дужницима својим; и не уведи нас у искушење, по избави нас од нечастивога.

Свештеник:

Јер је твоје царство и сила и слава, Оца и Сина и Светога Духа, сада и увек и у векове векова.

Ђакон: Амин.

Затим говоре:

Помилуј нас, Господе, помилуј нас, јер ми грешници, немајући никаквог оправдања, приносимо Теби као Владици ову молитву: помилуј нас.

Слава Оцу и Сину и Светоме Духу:

Господе, помилуј нас, јер се у Тебе уздамо; не гњеви се јако на нас, нити помињи безакоња наша, но и сада као милостив погледај и избави нас од непријатеља наших: јер си Ти Бог наш, и ми смо народ твој, сви смо дело руку твојих, и име твоје призивамо.

И сада и увек и у векове векова. Амин.

Отвори нам двери милосрђа, благословена Богородице, да не пропаднемо ми који се у Тебе надамо, но да се Тобом избавимо од беда: јер си Ти спасење рода хришћанскога.

Потом одлазе икони Христовој и целивају је говорећи:

Клањамо се пречистом лику твоме, Благи, молећи опроштај за сагрешења наша, Христе Боже, јер си добровољно благоволео да телом узиђеш на крст, да би оне које си саздао избавио од робовања врагу. Стога Ти благодарно кличемо: радошћу си испунио све, Спаситељу наш, који си дошао да спасеш свет.

Затим целивају и Богородичину икону говорећи: Богородице, Ти си извор милосрђа, удостој нас самилости: погледај на људе који сагрешише, покажи као увек моћ своју, јер уздајући се у Тебе, ми Ти, као некада Гаврило, Архистратиг Бестелесних сила, кличемо: радуј се.

Онда приклањају главе и свештеник говори ову молитву:

ГОСПОДЕ, пружи руку своју са висине светога станишта свога, и укрепи ме за предстојећу службу твоју, да неосуђено представши страшноме Престолу твоме, извршим бескрвно свештенодејство. Јер је твоја сила и слава у векове векова. Амин.

Тада се заједно паклоне сабраном народу, и тако улазе у олтар говорећи:

Ући ћу у дом твој, поклонићу се са страхом храму твоме светоме. Господе, води ме правдом твојом; ради непријатеља мојих исправи пред Тобом пут мој, јер у устима њиховим нема истине, њихово је срце су-јетно, гроб отворен је грло њихово, језицима својим обмањују. Суди им, Боже; нека одступе од замисли својих; одбаци их због многог безбожништва њиховог, јер Те љуто огорчише, Господе. Нека се веселе сви који се уздају у Тебе, нека се вавек радују;  и уселићеш се у њих, и хвалиће се Тобом сви који љубе име твоје, јер ћеш Ти благословити праведника, Господе, као што си нас овенчао оружјем благовољења твога.

Ушавши у олтар, чине три поклона пред светим Престолом и целивају свето Еванђеље и свети Престо. Затим сваки узима у руке свој стихар и чине три поклона ка истоку, говорећи сваки за себе:

Боже, милостив буди мени грешноме.

Затим свештенику прилази ђакон држећи у десној руци стихар са орарем, и приклонивши главу, говори:

Благослови, владико, стихар са орарем.

А свештеник говори:

Благословен Бог наш, свагда, сада и увек и у векове векова. Амин.

Затим ђакон одлази у једну страну олтара и облачи стихар молећи се овако:

Зарадоваће се душа моја Господу, јер ме обуче у ризу опасења и одећом весеља одену ме, као женику метну ми венац, и као невесту украси ме красотом.

И целивавши орар меће га на лево раме. Навлачећи наруквицу на десну руку, говори:

Десница твоја, Господе, прослави се у сили; десна рука твоја, Господе, сруши непријатеље, и обиљем славе своје сатро си противнике.

Навлачећи на леву, говори:

Руке твоје створише ме и саздаше ме: уразуми ме, и научићу се заповестима твојим.

Затим, отишавши до места Предложења, и оправши руке, припрема свештене сасуде, метнувши свети дискос на леву страну, а свети путир на десну, и остало са њима.

А свештеник се овако облачи: узевши стихар у леву руку, и поклонивши се трипут ка истоку, благосиља га и целива, говорећи:

Благословен Бог наш, свагда, сада и увек и у векове векова. Амин.

И облачећи га, говори:

Зарадоваће се душа моја Господу, јер ме обуче у ризу спасења и одећом весеља одену ме, као женику метну ми венац, и као невесту украси ме красотом.

Потом узевши епитрахиљ, благосиља га и меће на себе говорећи:

Благословен Бог који излива благодат своју на свештенике своје као миро на главу, које се слива на браду, браду Аронову, које се слива на скут од хаљине његове.

Онда узевши појас, благосиља га и говори опасујући  се:

Благословен Бог који ме опасује силом и   учини   беспрекорним   пут   мој,   који   ми укрепљуЈе ноге као Јелену и на висину ме поставља.

И наруквице навлачи као што је горе речено. Затим узевши набедреник, ако има, и благословивши  га  и целивавши,  говори:

Опаши мач твој око бедара својих, Силни, красотом својом и добротом својом; и шири се и успевај и царуј ради истине, кротости и правде, и водиће те дивно десница твоја, свагда, сада и увек и у векове векова. Амин.

Онда узевши фелон и благословивши, целива га  и   облачи   говорећи  овако:

Свештеници твоји, Господе, обући ће се у правду, и преподобни твоји обрадоваће се радошћу, свагда, сада и увек и у векове векова. Амин.

Затим отишавши до умиваоника, умива руке говорећи:

Умићу са невинима руке своје, и обићи ћу жртвеник твој, Господе, да чујем глас хвале твоје и да јављам сва чудеса твоја. Господе, заволех дивоту дома твога и место боравка славе твоје. Немој погубити душу моју са безбожницима и живот мој с крвницима, у чијим су рукама безакоња, и чија се десница испуни мита. А ја у безазлености својој ходих: избави ме, Господе, и помилуј ме. Нога моја стаде на прави пут; у црквама благосиљаћу Те, Господе.

Тада одлазе ка месту Предложења дарова, клањају  се трипут и  говоре:

Боже, милостив буди мени грешноме, и помилуј ме.

Захим  свештеник:

Искупио си нас пречасном  Крвљу својом од клетве законске; на крсту прикован и копљем прободен излио си бесмртност људима, Спаситељу наш, слава Ти.

Онда говори ћакон: Благослови, владико.

Свештеник:

Благословен Бог наш, свагда, сада и увек и у векове векова. Амин.

Затим свештеник узима просфору левом руком, а десном свето копље, и чинећи њиме три пута крсни знак над печатом просфоре, говори:

У спомен Господа и Бога и Спаса нашега Исуса Христа   (трипут).

И одмах забада копље у десну страну печата, и  режући  говори:

Као овца на заклање би вођен;

а у леву:

И као невино јагње, немо пред оним који га стриже, тако не отвара уста својих;

у горњу страну печата:

У смирености његовој суд се његов узе;

и у доњу страну:

А порекло његово ко ће исказати?

Ђакон, гледајући побожно на овај чин, држећи орар у руци, при сваком резашу говори: Господу се помолимо.

После тога говори:   Узми, владико.

Свештеник, забадајући свето копље косо, с десне стране просфаре, вади свети Хлеб говорећи овако:

Јер се узима од земље живот његов;

и стави га на свети дискос печатом надоле, и кад Ђакон рекне:  Жртвуј, владико;

жртвује га, расецајући копљем крстолико и говорећи овако:

Жртвује се Јагње Божје, које узима грех света, за живот и спасење света.

И окреће нагоре страну с печатом, па пробадајући свети Хлеб копљем с десне стране, испод самог  имена  Исус,  говори:

Један од војника прободе Му ребра копљем, и одмах изиђе крв и вода, и онај што виде посведочи, и сведочанство је његово истинито.

Тада ђакон улива у свети путир вина и воде, рекавши  најпре свештенику:

Благослови, владико, свето сједињење.

Свештеник благосиља  говорећи: Благословсно   сједињење   светих   твојих, свагда, сада и увек и у векове векова. Амин.

И узевши у руке другу проефору (ако се служи не оа једном просфором, по старом обичају, него са пет просфора), говори:

У част и спомен преблагословене славне Владичице наше Богородице и Приснодјеве Марије, чијим молитвама прими, Господе, жртву ову у наднебесни твој Жртвеник.

И вадећи честицу ставља је с десне стране светог Хлеба, близу његове средине, говорећи:

Стаде Царица с десне стране Теби, одевена у позлаћене ризе, преукрашена.

Затим узевши трећу просфору, и вадећи једну честицу из ње, ставља је с леве стране светог Хлеба, близу Њега, према честици Богородице, и по чињући  први  ред,  говори:

У част и спомен превеликих чиноначалника Михаила и Гаврила и свих небеских Бестелесних Сила.

Затим вадећи другу честицу, говори:

Чеснога и славнога Пророка, Претече и Крститеља Јована; светих славних Пророка: Мојсија и Арона, Илије и Јелисеја, Давида и Јесеја, светих трију Младића, Пророка Данила, и свих светих Пророка;

и ставља је иопод прве честице у реду. И  онда одмах  говори:

Светих славних и свехвалних Апостола Петра и Павла, Дванаесторице и Седамдесе-торице, и свих светих Апостола;

и тако полаже трећу честицу нннсе друге, завршујући први рвд.

Затим говори:

Светих Отаца наших великих Јерараха и васељенских Учитеља: Василија Великога, Григорија Богослова и Јована Златоуста; Атанасија и Кирила, Николаја Мирликијскога, Григорија Двојеслова, Методија и Кирила учитеља Словенских, Григорија Паламе и Марка Ефескога; Петра, Алексија, Јоне и Филипа Московских; светих српских Просветитеља и Учитеља: светитеља Саве, Арсенија, Максима, Василија и Петра, и свих светих Јерараха;

и вадећи четврту честицу меће је близу прве честице, почињући њаме други ред.

Затим опет говори:

Светога Првомученика и Архиђакона Стефана, светих великих Мученика: Димитрија, Георгија, Теодора Тирона, Теодора Стратилата, Стефана Дечанскога, и Лазара Косовскога; светих Новомученика: Паисија и Авакума;   светих Мученица:   Текле и Варваре, Недеље и Ефимије, Параскеве и Катарине, и свих светих Мученика и Мученица;

и вадећи пету честицу ставља је испод прве у другом реду.

Потом говори:

Преподобних и богоносних Отаца наших: Антонија, Јевтимија, Саве, Онуфрија, Максима Исповедника, Јована Дамаскина, Симеона Новог Богослова, Петра и Атанасија Атонских, Андреја Јуродивога, Антонија и Теодосија Печерских, Сергија Радонешкога и Серафима Саровскога, Симеона Мироточивога, Јоаникија Девичкога, Прохора Пчињскога, Јована Рилскога, Гаврила Лесновскога, Петра Коришкога и Стефана Пиперскога; преподобних Матера: Пелагије, Теодосије, Анастасије, Евпраксије, Февроније, Теодуле, Ефросиније, Марије Египћанке, преподобне Параскеве, Евгеније царице и Ангелине Крушедолске, и свих преподобних Отаца и Матера;

н тако вадећи шесту честицу меће је ниже друге честице да заврши други ред.

После тога говори:

Светих и чудотвораца Бесребрника Козме и Дамјана, Кира и Јована, Пантелејмона и Ермолаја, и свих светих Бесребрника;

и вадећи седму честицу, ставља је горе, почињући  трећи ред.

Затим говори даље:

Светих и праведних Богоотаца Јоакима и Ане, и светога (чији је храм, и чији је дан), и свих Светих, чијим молитвама посети нас, Боже;

и меће осму честицу ниже прве у трећем реду. И још уз то додаје:

Светога Оца нашега Јована Златоуста, архиепископа цариградскога (ако се служи његова Литургија; а ако се служи Васлија Великога, онда помене њега);

и тако вадећи девету честицу меће је на крај трећага рада, да га заврши.

Онда, узевши четврту просфору, говори: Помени, човекољубиви Владико, сво епископство православних, епископа нашега (име), часно презвитерство, у Христу ђаконство, и сав свештенички ред (ако је манастир: архимандрита, или игумана, — име), браћу и саслужитеље наше, свештенике, ђаконе, и сву браћу нашу које си Ти, Свеблаги Владико, по своме милосрђу, призвао у своју заједницу;

и вадећи честицу ставља је ниже светога Хлеба.

Затим поименце помиње живе које хоће, и при сваком  имену  вади  честицу,  говорећи:  Помени, Господе (име);  и  тако  вадећи  честице меће  их ниже свстога Хлеба.

Потом узевши и пету просфору, говори:

За спомен  и отпуштење грехова  блажених оснивача овога светога храма (или:  ове свете обитељи).

Liturgija 02

Затим помиње архијереја који га је рукоположио (ако је преминуо), и друге од преминулих које хоће помиње поименце. При сваком имену вади честицу, говорећи: Помени, Господе (име); и најзад говори:

Помени, човекољубиви Господе, и све православне   оце   наше   и   браћу,   у   заједници с Тобом преминуле с надом на васкрсење у живот вечни; и вади честицу.

Ђакон такође помиње које хоће  од живих и преминулих, док свештеник вади честице. И  напослетку свештеник  говори:

Помени, Господе, и моју недостојност, и опрости ми свако сагрешење хотимично и нехотимично.

И узевши сунђер скупља по дискосу све честице ниже светога Хлеба, да би биле у сигурности, и да ништа не испадне*).

Затим ђакон, узевши кадионицу и метнувши у њу тамјан, говори свештенику:

Благослови, владико, кад.

И одмах дадаје:   Господу се помолимо.

_____

__

*) Свети Отац Филотеј, патријарх Цариградски, у свом Тумачењу Божанске Лигургије даје ово ботонадахнуто објашњење чина свете Проокомидије: — „Обратимо пажњу како и кроз овај божански образац и чин, као и кроз унутарњи смисао целе свештене Проскомидије, сагледавамо Самога Господа Исуса и свецелу Његову Цркву. V средини видимо Самога Христа, истиниту Светлост, Живот вечни који Он поседује и садржи у Себи. Јер Он Сам је средиште кроз овај Хлеб. Његова Мати је, својом честицом, Њему с десне стране, Анђели пак и Светитељи су Му с леве стране. Доле испод је васцели побожни сабор Његових верника. То и јесте велика тајна: Бог међу људима и Бог усред богова, које обожује Он, Бог по природи, оваплоћени њих ради. А то је и будуће Царство и доживљавање вечнога живота: Бог са нама, Којега видимо и Којим се причешћујемо. И нема ту места неверницима, нити неправославнима. Јер какву заједницу има видело с тамом? (2Кор. 6, 14). Јер ће, како се вели, Анђели издвојити зле од праведних (ср. Мт. 13, 40—43)“.

А свештеник говори молитву над кандилом:

Кад тамјана Ти приносимо, Христе Боже, на мирис миомира духовнога, а Ти, примивши га у наднебесни свој Жртвеник, ниспошљи нам благодат Пресветога твојега Духа.

Ђакон: Господу се помолимо.

Свештеиик, окадивши звездицу, меће је над свети Хлеб, говорећи:

И звезда дошавши стаде над местом где беше Дете.

Ђакон: Господу се помолимо. Украси, владико.

Свештеник, окадавши први шжривач, покрива свети Хлеб,  говорећи:

Господ се зацари, у красоту се одену; обуче се Господ у силу и опаеа се, јер утвр-ди васељену, која се неће померити. Дому твоме, Господе, приличи светиња на сва вре-мена.

Ђакон: Господу се помолимо. Покриј, владико.

И свештеник, окадивши други покривач,. покрива свету Чашу, говорећи:

Врлина твоја, Христе, покри небеса, и хвале твоје пуна је сва земља.

Ђакон: Господу се помолимо. Прекриј, владико.

И свештеник, окадивши трећи покривач, дух, и покривајући обоје, говори:

Закрили нас, Господе, окриљем крила твојих; одагнај од нас сваког непријатеља и про(тивника; умири живот наш; Господе, помилуј нас и свет твој, и спаси душе наше као благ и човекољубив.

Затим свештеник, узевши кадионицу, окади Предложење, говорећи три пута:

Благословен Бог наш, који је тако благоволео; слава Ти.

Ђакон пак на свако додаје:

Свагда, сада и увек и у векове векова. Амин.

И обојица, прекрстивши руке на грудима, побожно  се клањају.

Затим ђакон, узевши кадионицу, говори:

Над предложењем часних Дарова, Господу се помолимо.

Свештеник говори молитву Предложења:

Молитва Предложења

БОЖЕ, Боже наш, који си послао Небесни Хлеб, храну целоме свету, Господа нашега и Бога Исуса Христа, Спаситеља и Избавитеља и Добротвора, који нас благосиља и освећује: Ти Сам благослови ово Предложење и прими га у свој  наднебесни Жртвеник; помени као благ и човеко-љубив оне који Ти га принесоше, и оне за које принесоше, и нас неосуђене сачувај при свештенодејству божанствених Тајни твојих. Јер се свети и прославља пречасно и величанствено име твоје Оца и Сина и Светога Духа, сада и увек и у векове векова. Амин.

И после тога чини отпуст ихзворећи:

Слава   Теби,   Христе   Боже,   надо   наша. слава Теби.

Ђакон:

Слава Оцу и Сину и Светоме Духу, и сада и увек и у векове векова. Амин. Господе, помилуј; Господе, помилуј; Господе, помилуј; владико, благослови.

Свештеник врши  отпуст овако говорећи:

ако је недеља:

Васкрсли из мртвих, —

аконије недеља:

Христос истинити Бог наш, молитвама Пречисте своје Матере, светога оца нашега Јована Златоуста, архиепископа цариградскога (или, ако се служи Литургија светога Василија Великога, онда помиње њега), и свих Светих, нека нас помилује и спасе као благ и човекољубив.

Ђакон:   Амин.

После отпуста ђакон кади свето Предложвње; онда одлази и кади свети Престо унаоколо уна-крст,  говорећи у себи:

V гробу телесно, у аду с душом као Бог, у рају с разбојником, и на престолу био си, Христе, са Оцем и Духом, све испуњујући, Неограничени.

И педесети Псалам:   Помилуј   ме,   Боже . . .

Окадивши олтар и сав храм враћа се у олтар, и окадивши опет свети Престо и евештаника, остав-ља кадионицу на њено место, а сам прилази свештенику. И стојећи пред светим Престолом, обојица се клањају трипут, молећти се у себи и говорећи:

Царе небесни, Утешитељу, Душе Истине, који си свуда присутан и све испуњаваш, Ризнице добара и Даваоче живота, дођи и усели се у нас и очисти нас од сваке нечистоте и спаси, Благи, душе наше.  (једанпут).

Слава на висинама Богу, и на земљи мир, међу људима благовољење.   (двапут).

Господе, отвори усне моје, и уста ће моја објавити хвалу твоју.  (једанпут).

Онда свештеник целива свето Еванђеље, а ђакон свети Престо. После тога Ђакон, приклонив-ши свештенику главу своју, држећи и орар трима прстима десне руке, говори:

Време је да се служи Господу. Владико свети, благослови.

И свештеник, осењујући га крсним знаком, говори:

Благословен Бог наш, свагда, сада и увек и у векове векова. Амин.

Затим ђакон:

Помоли се за мене, владико свети.

А свештеник:

Да управи Господ кораке твоје на свако добро дело.

И опет ђакон:

Помени ме, владико свети.

А  свештеник:

Да те помене Господ Бог у Царству своме, свагда, сада и увек и у векове векова.

Бакон:   Амин.

Поклонивши се, ђакон излази, и ставши на обично место према светим дверима, клања се побожно трипут, говорећи у себи:

Господе, отвори усне моје, и уста ће моја објавити хвалу твоју.

Треба знати:

Ако свештеник служи без ђакона, нека не говори ђаконове речи на Проскомидији, и на Литургији пред Еванђеље, нити његове речи: Благослови, владико, и: Прободи, владико, и: Време је да се служи Господу; нека говори само јектеније и оно што је у чину изложено.

Ако више свештеника саборно служи, чин Проскомидије нека врши само један од њих, а остали служитељи не говоре ништа засебно од Проскомидије, осим што помињу имена живих и премину-лих  православних  хришћана.

_________ Извор : Божанствене литургије   (О овом преоду Светих литургија поговор је написао Архимандрут Јустин, духовник Манастира Ћелије)
С благословом
Њ. П. Епископа Шабачковаљевског
Господина ЈОВАНА

Издање Манастира Ћелије код Ваљева
Тираж 10.000.
Штампа: „Сава Михић“ — Земун.
1978.

ЛеЗ 0006516

Advertisements

Оставите одговор

Молимо вас да се пријавите користећи један од следећих начина да бисте објавили свој коментар:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s